Korte film Valse Start

Cursus filmmaken bij Quisted Academie in Schiedam

Mijn eerste korte film is nog lang niet perfect. Ik schreef voor het eerst een scenario en ik zocht voor het eerst acteurs en crewleden die het leuk vonden mee te doen aan een no-budget film. Het bedenken en schrijven van het scenario kostte me een half jaar. Met de productie van de film was ik bijna drie maanden bezig.

Het scenario

Het schrijven van het scenario was niet het gemakkelijkste deel van het werk.

Vals Start was het eindresultaat van de cursus Filmmaken van Quisted Academie in Schiedam. De cursus bestond uit een module scenario schrijven en een module productie. Op 30 november beleefde de film zijn première in Wennekers Cinema in Schiedam, tegelijk met de films van de andere cursisten.

Vals Start was de ‘eindfilm’ van de cursus Filmmaken van Quisted Academie in Schiedam. De cursus bestond uit een module scenario schrijven en een module productie. Het leuke van deze cursus was dat de eerste vertoning van de film in een echte bioscoop plaatsvond, dus op een echt groot filmdoek. Deze première van de films van alle cursistenvond op 30 november plaats in Wennekers Cinema in Schiedam.

De meeste tijd was ik kwijt aan het uitdenken van het scenario. Ik heb me daarbij zoveel mogelijk gehouden aan het schema dat we op de cursus hadden geleerd. In het kort komt het er op neer dat er een hoofdpersoon moet zijn, met een probleem dat hij of zij op moet lossen. Des te groter het probleem dat de hoofdpersoon moet oplossen, des te boeiender de film is voor de kijker. De hoofdpersoon moet de kijker wel aanspreken. Hij moet wel willen meeleven met de hoofdpersoon. Vervolgens moet de film een spannend verloop hebben. Er moeten dingen gebeuren die de kijker niet verwacht en er moet een bevredigend eind komen, tenzij je de kijker een minder positieve boodschap wilt overbrengen. Het grootste probleem bij dit scenario was de tijdslimiet van tien minuten. De film mocht niet langer zijn dan tien minuten en daar heb ik me bijna aan kunnen houden.

Nadat ik het scenario had geschreven, moest de film worden gemaakt. Het vinden van acteurs, het zoeken naar locaties, het voorbereiden van de opnames, het maken daarvan en het maken van de montage horen bij de productiefase. De opnames voor deze film werden in een weekend en op een avond gemaakt. Een fictiefilm van tien minuten zou je met twee opnamedagen moeten kunnen maken, maar de avondopnames moesten in dit geval op een andere dag plaatsvinden. Om alle gewenste opnames te kunnen maken, maar je van tevoren een shotlist. Het scenario van zo’n korte film bestaat uit ongeveer tien scènes en van elke scène bepaal je van tevoren hoe je die filmt. Wil je laten zien in welke ruimte de acteurs staan. Wil je laten zien waar de acteurs lopen? Wil je laten zien dat een acteur boos kijkt, of verontwaardigd, of schrikt? Je bekijkt van tevoren de locatie waar de scène gefilmd wordt, zodat je kunt bepalen waar de acteurs staan, bewegen of zitten. Dan weet je waar je de camera moet plaatsen, welke lens je moet gebruiken en waar je lampen moet neerzetten voor goed licht, of schermen die teveel licht juist moeten tegenhouden. Ik maakte ook tekeningetjes die dit nog eens verduidelijkten. Voordat je gaat opnames gaat maken moet je eigenlijk al weten hoe je film er uit moet gaan zien. In de montage ga je dit nog veranderen, maar voordat je begint met opnemen moet je weten hoe elk shot het beste overgaat in het volgende shot. Je kunt niet zomaar ter plekke de camera ergens neerzetten omdat je denkt dat dit een mooie opname wordt. Een film bestaat niet uit een enkele opname, maar uit alle opnames achter elkaar en die moeten goed op elkaar aansluiten.